Voorkomen is beter dan genezen

Regelmatig in de sauna gaan is een hele goede manier om een verkoudheid te voorkomen. De grote temperatuurverschillen tussen de warme sauna en het afkoelende bad stimuleren de bloedvaten in je huid en de natuurlijke hitteregulatie van je lichaam. Daardoor werken de immuuncellen in je neusholte en keel beter en neemt het aantal witte bloedcellen toe, zodat virussen minder kans hebben zich te verspreiden en je ziek te maken. Bovendien verbetert je weerstand door een saunasessie, doordat het zweten ervoor zorgt dat afvalstoffen je lichaam kunnen verlaten. Naar de sauna gaan heeft dus een preventieve werking tegen verkoudheid.

Kun je naar de sauna als je verkouden bent?

Als je eenmaal een verkoudheid te pakken hebt, is het echter af te raden om in een sauna te zitten. Ten eerste kun je andere bezoekers besmetten en daar zitten zij natuurlijk ook niet op te wachten. Maar vooral voor jezelf is het beter om een saunabezoekje uit te stellen. Verkouden naar de sauna gaan maakt je namelijk alleen nog maar zieker. Dit komt omdat de temperatuur van je huid met wel tien graden wordt verhoogd in de sauna, terwijl je lichaamstemperatuur maar één tot twee graden stijgt. Overbodige hitte gaat moeilijk weg uit je lichaam als je immuunsysteem al hard aan het werk is. Daarnaast kan je bloeddruk gaan schommelen en dit kan teveel zijn voor je hart- en vaatstelsel. Verkouden in de sauna gaan is dus geen goed idee!

Ben je weer opgeknapt? Dan kun je de sauna weer in

Van een verkoudheid afkomen is eigenlijk een kwestie van uitzieken. Je kunt het beste wachten tot je weer helemaal gezond en fit bent, voordat je weer gaat genieten van de sauna. Als je namelijk te snel weer als vanouds gaat stomen, is je lichaam nog te zwak. Geef het wat tijd om te herstellen en begin dan rustig aan. Maak de eerste sessie niet te heet of te lang. Jij wil immers ontspannen, maar je lichaam ook!