Saunakoning is geopend en volgens de RIVM maatregelen. Meer informatie

Product was successfully added to your shopping cart.

Ontdek de Finse sauna

Ontdek de Finse sauna

Een Finse sauna, een traditionele sauna, is ideaal voor echte levensgenieters. U kunt heerlijk genieten van de warmte, liggend of zittend op houten banken met diverse hoogtes. De temperatuur van de lucht in Finse sauna’s wordt erg hoog, soms tot wel 90 graden Celcius. U begint in een Finse sauna dus snel te zweten, waardoor bijvoorbeeld de doorbloeding wordt bevorderd en de hartprestatie wordt verhoogd. Even helemaal niets, alleen maar genieten!

De saunagang: het stappenplan voor het gebruik van de Finse sauna

Het is belangrijk om veel te drinken alvorens u de Finse sauna instapt. Als u te weinig water heeft gedronken, kunt u hoofdpijn krijgen. Bovendien is het afkoelen na de sauna ook erg belangrijk, om warmtestuwing in uw lichaam te voorkomen. Hieronder vindt u een stappenplan voor een goed gebruik van Finse sauna’s:

 

  1. Douchen. Begin met een warme douche. Ook lekker hygiënisch!
  2. Afdrogen. Als u straks de sauna instapt, komt de hete lucht met uw lichaam in contact. Als u nat de sauna in gaat dan wordt het zweten juist tegengegaan.
  3. Neem een warm voetenbad (5 tot 10 minuten). Hierdoor wordt het bloed in uw voeten op hoge temperatuur gebracht, het lichaam is nu voorbereid op de hete sauna.
  4. Gebruik van de Finse sauna (6 tot 15 minuten). De minimale duur van de Finse sauna is 6 minuten, zodat uw poriën geopend zijn en de zweetklieren hun werk kunnen doen. Wij adviseren een saunabezoek van maximaal 15 minuten, waarvan u de laatste 2 minuten zittend doorbrengt. Dit om duizeligheid te voorkomen.
  5. Koud luchtbad (1 tot 5 minuten). Dit luchtbad kunt u het beste nemen in de buitenlucht. Uw longen kunnen dan volop zuurstof opnemen.
  6. Spoel u af met koud water (of dompelbad). Neem bijvoorbeeld een koude douche of gebruik de tuinslang met koud water. Start bij uw linkervoet en werk dan langzaam omhoog. Zo spoelt u uw zweet goed af. Hierna kunt u, indien mogelijk, nog een dompelbad nemen. Afkoelen voelt niet altijd even prettig, maar het is ontzettend belangrijk om ervoor te zorgen dat warmtestuwing in uw lichaam wordt voorkomen!
  7. Warm voetenbad (5 tot 10 minuten). De saunagang eindigt met een warm voetenbad. Uw lichaam wordt zo op een aangename manier weer op temperatuur gebracht. Begint u tijdens het voetenbad weer met zweten? Herhaal punt 6 en 7 dan zeker in verband met warmtestuwing.
  8. Rust. Nu bent u helemaal tot rust gekomen. Zorg dat u ook na uw bezoek aan de sauna goed drinkt, zodat uw vochtniveau op peil blijft.

 

Finse sauna’s: de voordelen

  • Het werkt ontspannend
  • Geeft u een gevoel van welbehagen
  • Verhoogt uw hartprestatie
  • Goed voor uw doorbloeding
  • Vertraagt veroudering van de huid
  • Afscheiding van vuil door transpiratie
Van hoog naar laag sorteren

Artikelen 73 tot 96 van 100 in totaal

Van hoog naar laag sorteren

Artikelen 73 tot 96 van 100 in totaal

filter

Filters