Tip 1: Een goed begin is het halve werk

Een saunaronde begint altijd met een toiletbezoek en daarna een warme douche. Voor een goede hygiëne verwijder je dan huidverzorgende producten en deodorantresten van je lichaam. Daarna droog je je lichaam helemaal af. Zo wordt het gemakkelijker om in de sauna te transpireren. Vervolgens neem je een warm voetenbad van 5 à 10 minuten, waardoor het bloed in je voeten warmer wordt. Op die manier bereid je het lichaam voor op de saunagang.

Tip 2: Time to sweat!

Nu is het tijd om de sauna in te gaan. Een saunabezoek duurt ongeveer 6 tot 15 minuten. Langer dan 15 minuten in de sauna blijven wordt afgeraden. Voor de hygiëne is het gebruik van een handdoek aan te raden. Je kunt genieten van de warmte met een zittende of liggende positie. Als je ligt zorg er dan voor dat je voeten op gelijke hoogte zijn met je billen. Strek je lichaam helemaal uit, zodat je rugspieren contact hebben met het hout en je lichaam sneller in de ontspanningsmodus komt. Voor optimaal comfort kun je een hoofdsteun gebruiken. In de laatste 2 minuten kun je gaan zitten (op de onderste bank), zodat de doorbloeding weer op gang komt.

Tip 3: Cool down

Na je saunasessie is het tijd om af te koelen. Als je sauna in de tuin staat, kan dit gemakkelijk door een wandelingetje te maken in de buitenlucht. Zo kunnen je longen zich weer vullen met zuurstof. Doe dit minimaal 5 minuten, maar 15 minuten is beter. Daarna neem je een koude douche, bad of gebruik je de afkoelslang. De temperatuur van het water moet ongeveer 17 °C zijn. Koel vanaf het uiteinde van je lichaam naar boven. Begin dus met je benen en ga zo langzaam aan door naar je hoofd. Nadat het transpiratievocht is afgespoeld kun je een koud dompelbad nemen. Als laatste neem je weer een warm voetenbad van 5 à 10 minuten om je lichaam zo geleidelijk weer naar de natuurlijke temperatuur te brengen.

Tip 4: Neem je rust en vul vochtverlies aan

Voordat je nog een keer in de sauna gaat moet je voldoende rust nemen. Voldoende wil zeggen minstens 15 minuten, maar liever nog langer. In deze pauze kun je ook het vochtverlies aanvullen door water te drinken en eventueel iets zouts of zoets te eten. daarna kun je opnieuw met het saunaritueel beginnen. Meestal wordt een saunagang twee tot drie keer herhaald. De tweede keer kun je het langst in de sauna blijven. Je bent dan al wel gewend aan de warmte, maar je lichaam is nog niet vermoeid.